Campine is al meer dan 100 jaar pionier in de recyclage van afvalmaterialen en het creëren van nieuwe grondstoffen. Na die eeuw aan bestaan werd met de komst van een nieuwe CEO de keuze gemaakt om het merk volledig te hernieuwen. Een vers geformuleerde missie en visie het startpunt om een heldere merkstrategie te distilleren en de gezuiverde kernelementen te laten samensmelten tot één solide merkidentiteit.
Merkstrategie
Het grondwerk
Strategie als grondstof voor vernieuwing.
Tijdens het honderdjarig bestaan van Campine was een kloof ontstaan tussen de identiteit en de perceptie van het merk naar de buitenwereld. Samen met het recyclagebedrijf bouwden we aan een sterkere brand awareness, meer naamsbekendheid en een positief imago zowel intern als extern. Het verkleinen van de afstand tussen merkidentiteit en merkbeeld stond centraal bij de ontwikkeling van een uitgekiende communicatiestrategie en -stijl.
Ontginning van het merkconcept.
Met de resolute keuze voor bescherming van mens en milieu heeft Campine een duurzaam verhaal te vertellen dat niet onopgemerkt mag blijven. Het nieuwe merkimago moest dan ook fris, dynamisch en opvallend worden met een warme menselijke touch.
Bij het definiëren van het grafische identiteit vertrokken we vanuit de activiteiten en smeltingsprocessen van Campine. Het gekozen kleurenpallet en de gebruikte gradiënt reflecteren de gloed en de warmte van het verbrandingsproces, terwijl het logo de werking van de kringloopeconomie symboliseert.
Bij de creatie van de beeldidentiteit is het definiëren van een passende beeldstijl noodzakelijk. In samenwerking met Kurt Anthierens (fotografie) en Charles Pacqué (video & montage) werden een reeks beelden gemaakt die het gevoel van het merk versterken.
De beeldstijl die we ontwikkelden is spontaan, menselijk en voelt authentiek aan. We brengen de activiteiten en werknemers van het recyclagebedrijf ambachtelijk in beeld. Naast de productie op de bedrijfssite zoeken we ook de groene omgeving rondom op. Door details te tonen van processen, producten en toepassingen geven we een inkijk in de indrukwekkende werking van Campine.
Het door ambacht geïnspireerde brand concept werd vakkundig omgevormd tot één sterke merkidentiteit in de vorm van heldere brand guidelines en tools om alle verschillende communicatiedragers uit te laten voortvloeien.
Merkbeleving
Op basis van de guidelines werden een rijke waaier aan fysieke en digitale tools ontworpen, gaande van stationary tot jaarverslag en van webdesign tot bewegingsstijl.
Voor de ontwikkeling van de bijhorende illustratiestijl werd steeds vertrokken vanuit het logo-embleem, om zo alle grafische elementen in lijn te leggen.
Branding voor een duurzame toekomst.
Met de herwinning van herbruikbare grondstoffen bouwt Campine als pionier in de sector actief mee aan de circulaire economie. Geïnspireerd door de ambities van het bedrijf werden we als branding agency geprikkeld om zowel strategisch, inhoudelijk als visueel een duurzaam merk te bouwen met tijdloos gevoel en een warme authentieke touch.